VPN og hjemmekontor

Hjemmekontor som fremtidens arbeidsplass?

Vi er i en tid hvor mange jobber hjemmefra, hvor arbeidstakeren likevel trenger tilgang til bedriftens ressurser for å få utført sine arbeidsoppgaver. Flere bedrifter ser på hjemmekontorløsningen som en mulig fremtidig kontorløsning, enten på deltid eller på heltid.

Dette løses ofte med en VPN-løsning. Tilgjengelighet og sikkerhet kan dog være motsetninger, og i mange tilfeller ser vi at sikkerhet ofres på tilgjengelighetens alter. Hjemmekontor-løsninger kan være både sikre og brukervennlige, men dette krever et bevisst forhold til sikkerhet:

  • Bedriftens infrastruktur (brannmurer, servere og andre interne ressurser) må konfigureres riktig og overvåkes.
  • Brukernes utstyr må sikres, kontrolleres og overvåkes.
  • Brukerne må autentiseres på en god og sikker måte (f.eks 2-faktor autentisering).
  • Data-kommunikasjon med bedriftens interne ressurser må sikres (krypterte VPN-forbindelser).

En bevisst holdning til sikkerhet

I tillegg til disse tekniske tiltakene er en bevisst holdning til sikkerhet avgjørende. Dette er viktig uansett hvor man jobber fra, men hjemmekontor innfører en del utfordringer som et kontrollert arbeidsmiljø har færre av. Lar du for eksempel barna dine benytte din jobb-PC til gaming eller skolearbeid, og vet du i tilfelle hvilke nettsteder de er inne på, hvilke linker de klikker på, eller meldinger de svarer ukritisk på? Benytter du samme hjemmenettverk som alle andre i huset, og vet du at din jobb-PC er beskyttet mot spredning av trusler på dette nettverket? Vet du at ingen uvedkommende benytter ditt hjemmenettverk? Ukritisk opptreden kan føre til infeksjon av trusler som kan spre seg på bedriftens interne nettverk. Den økte angrepsflaten som hjemmekontor innebærer kan gjøre det vanskelig for bedriften å både sikre mot, og avdekke angrep fra trusler. Sentraliserte sikkerhetsmekanismer med god overvåkning er derfor desto viktigere med en desentralisert arbeidsform.

Del innlegget:

La oss finne løsningene på deres IT-utfordringer!

Vi tilbyr GRATIS befaring og helsesjekk av ditt IT-system. Kontakt oss for en uforpliktende prat eller et møte.

Behov for akutt hjelp?

Som Waveit-kunde skal du alltid kunne kontakte oss når du trenger bistand. Vårt driftssenter er åpent alle hverdager fra 08:00 – 16:00.