Slik fungerer overvåkning hos Waveit

Overvåkning er fint, og har overvåkningen integrasjon med et sakssystem er det enda bedre!

Vi har konfigurert overvåkningen slik at det automatisk opprettes en sak når det trigges en varsling som er kategorisert som kritisk. Et typisk varsel er f.eks stopp i en kritisk tjeneste eller en linje som går ned.

Når saken er opprettet legger vi til en bekreftelse (acknowledge) i varselet som henviser enten til saksnummer eller til en kommentar, da er det synliggjort at problemet er fanget opp og notert. Når problemet er løst, og varslet er borte fra overvåkningen, lukkes saken automatisk.

Hvis det legges til en ny tjeneste eller programvare på en server vil det fanges opp automatisk, overvåkningen kjører jevnlig autodiscovery på enhetene og legger til eventuelle nye elementer selv. Siden vi bruker BIM-basert overvåkning er et lett å hente ned predefinerte maler med terskelverdier på det vi ønsker å overvåke, f.eks en spesifikk brannmur fra en spesifikk leverandør har gjerne en slik mal.

Har du opplevd at noe mangler i en leveranse, eller det mangler en applikasjon på en maskin som skal leveres til kunde? Det er ikke til å komme unna at som oftest skyldes sånne feil eller mangler menneskelig svikt, så det har vi gjort noe med. Ved å ta i bruk et verktøy hvor vi etablerer definerte oppgaver har vi fått redusert risiko for feil siden arbeidsflyten er automatisert. Når en oppgave blir markert som fullført trigges en regel som automatisk aktiverer neste oppgave i arbeidsflyten, helt fram til siste oppgave er løst. Sånn sikrer vi oss at en repeterende leveranse, eller oppgave, utføres identisk hver gang.

Apropos verktøy

Det er mange utfordringer ved å drive et IT-firma som har så mange roller; rådgiver, prosjektledelse, leveranser, lisenshåndtering, drift og kundeservice. En av de største utfordringene er å holde orden på alt vi gjør, noe som ikke alltid er like enkelt. Som oftest brukes det flere forskjellige verktøy / programmer som igjen har forskjellig rolle i den store sammenhengen, og det kan fort bli uoversiktlig og tungvint. Heldigvis finnes det løsninger der ute i den store jungelen av applikasjoner, man må bare ta seg tid til å finne de.

Vi har funnet en løsning som syr alt dette sammen; både CRM, leveranse, prosjekthåndtering, Servicedesk og mye mer i én pakke! Nå kan kunden sende inn sak eller bestilling direkte via portal, systemet sørger for at det rutes til riktig avdeling og at de som skal varsles blir varslet. En Incident kan raskt gjøres om til en Change med predefinerte oppgaver, eller den kan gjøres om til en Salgsmulighet med ferdig kalkulert verdi.

Det skjer alltid noe spennende i vår IT-verden 😊

Del innlegget:

La oss finne løsningene på deres IT-utfordringer!

Vi tilbyr GRATIS befaring og helsesjekk av ditt IT-system. Kontakt oss for en uforpliktende prat eller et møte.

Behov for akutt hjelp?

Som Waveit-kunde skal du alltid kunne kontakte oss når du trenger bistand. Vårt driftssenter er åpent alle hverdager fra 08:00 – 16:00.